Na powodzenie ucznia mogą składać się różne czynniki np. umiejętność uczenia się, samoocena, zainteresowania czy akceptacja społeczna. Bardzo ważnym elementem wpływającym na powodzenie szkolne są oceny. Nauczyciele, rodzice oraz wszyscy, którzy mają wpływ na funkcjonowanie szkoły starają się o to, aby dzieci z radością i zadowoleniem przychodziły do niej. Uczeń chętnie do niej uczęszcza jeśli osiąga jakieś sukcesy, czyli powodzenie szkolne, które jest zjawiskiem pożądanym. Na powodzenie ucznia mogą składać się różne czynniki np. umiejętność uczenia się, samoocena, zainteresowania czy akceptacja społeczna. Bardzo ważnym elementem wpływającym na powodzenie szkolne są oceny. Uczniowie, którzy uzyskują bardzo dobre oceny, otrzymują nagrody, wyróżnienia, a to niewątpliwie wpływa na ich dobre samopoczucie w szkole, samoocenę, poczucie własnej wartości oraz motywuje do dalszej pracy. Chcąc zbadać stopień powodzenia szkolnego swoich wychowanków opracowałam ankietę, którą przeprowadziłam wśród uczniów klasy II. Przeanalizowane wyniki ankiety posłużyły mi do wyciągnięcia odpowiednich wniosków. Starałam się zmobilizować jak najliczniejszą grupę uczniów do pracy, a w konsekwencji osiągania przez nich powodzenia szkolnego. Poniżej zamieszczam materiały, które posłużyć mogą do badania powodzenia szkolnego uczniów szkoły podstawowej.
Ankieta do badania powodzenia szkolnego
Po przeczytaniu każdego pytania zaznacz jedną z podanych odpowiedzi. Dziękuję!
- Czy potrafisz samodzielnie odrabiać prace domowe?
- raczej nie
- trudno powiedzieć
- raczej tak
- zdecydowanie tak
- Gdyby zwrócił się do Ciebie kolega z prośbą o pomoc w nauce, czy potrafiłbyś mu pomóc?
- raczej nie
- trudno powiedzieć
- raczej tak
- zdecydowanie tak
- Czy umiałbyś doradzić koledze jak ma się uczyć, aby otrzymywał lepsze oceny?
- raczej nie
- trudno powiedzieć
- raczej tak
- zdecydowanie tak
- Czy masz jakieś zaległości w nauce z powodu nieodpowiedniego sposobu uczenia się?
- raczej nie
- trudno powiedzieć
- raczej tak
- zdecydowanie tak
- Jak uważasz, czy masz szansę wzięcia udziału w konkursach związanych z Twoimi zainteresowaniami?
- raczej nie
- trudno powiedzieć
- raczej tak
- zdecydowanie tak
- Czy uważasz się za dobrego ucznia?
- raczej nie
- trudno powiedzieć
- raczej tak
- zdecydowanie tak
- Jak uważasz, czy podczas jakiegoś konkursu mógłbyś odnieść sukces?
- raczej nie
- trudno powiedzieć
- raczej tak
- zdecydowanie tak
- Czy mając w szkole jakiś problem chętnie korzystasz z pomocy innych osób?
- raczej nie
- trudno powiedzieć
- raczej tak
- zdecydowanie tak
- Czy uważasz, że jest sens uczyć się?
- raczej nie
- trudno powiedzieć
- raczej tak
- zdecydowanie tak
- Czy uważasz, że jesteś lubiany przez kolegów i koleżanki?
- raczej nie
- trudno powiedzieć
- raczej tak
- zdecydowanie tak
- Jak myślisz, czy twoi nauczyciele Cię lubią?
- raczej nie
- trudno powiedzieć
- raczej tak
- zdecydowanie tak
- Jak uważasz, czy masz szanse pełnienia w klasie ważnych funkcji?
- raczej nie
- trudno powiedzieć
- raczej tak
- zdecydowanie tak
- Czy zostajesz zapraszany na imieniny lub inne zabawy do swoich kolegów i koleżanek?
- raczej nie
- trudno powiedzieć
- raczej tak
- zdecydowanie tak
- Czy chętnie i aktywnie uczestniczysz w zajęciach pozalekcyjnych?
- raczej nie
- trudno powiedzieć
- raczej tak
- zdecydowanie tak
- Czy często zdobywasz nagrody, dyplomy czy wyróżnienia?
- raczej nie
- trudno powiedzieć
- raczej tak
- zdecydowanie tak
- Czy zdobywanie przez Ciebie różnych nagród, wyróżnień mobilizuje Cię do rozwijania Twoich zainteresowań?
- raczej nie
- trudno powiedzieć
- raczej tak
- zdecydowanie tak
Klucz do analizowania powodzenia szkolnego
Badane zakresy |
Numery pytań w ankietach |
Symbol odpowiedzi |
Punktacja cząstkowa |
Punktacja ogólna |
Poziom |
Umiejętność w zakresie uczenia się |
1,2,3 |
A B C D |
0 1 2 3 |
12 A 8-11 B 4-7 C 0-3 D |
4 |
A B C D |
3 2 1 0 |
Samoocena |
6,7,9 |
A B C D |
0 1 2 3 |
12 A 8-11 B 4-7 C 0-3 D |
8 |
A B C D |
3 2 1 0 |
Akceptacja społeczna |
10,11,12,13 |
A B C D |
0 1 2 3 |
12 8-11 4-7 0-3 |
A B C D |
Zainteresowania |
5, 14,15,16 |
A B C D |
0 1 2 3 |
12 8-11 4-7 0-3 |
A B C D |
Punktacja końcowa |
Stopień powodzenia szkolnego |
Poziomy |
48 pkt. |
Wysokie powodzenie szkolne |
A |
25-36 pkt. |
Średnie powodzenie szkolne |
B |
13-24 pkt. |
Niskie powodzenie szkolne |
C |
0-12 pkt. |
Brak powodzenia szkolnego |
D |
Literatura:
- Konopnicki T.: Powodzenia i niepowodzenia szkolne , Warszawa 1960 PZWS
- Pilch T.: Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 1995 Żak
- Spionek H.: Psychologiczna analiza trudności i niepowodzeń szkolnych , Warszawa 1970 PZWS
- Sztumski J.: Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1976 PWN
Anna Żurawska |